Які комісії створити в ЗОЗ, щоб налагодити адміністративно‑управлінську діяльність

Організація медичної допомоги
15 грудня 2025 року
|
4 хвилини Читати

Допоможемо легко зорієнтуватися, які колегіальні органи створити в закладі, щоб систематизувати організаційно-методичну, адміністративну, кадрову й освітню роботу. Експерт підкаже, як зробити процеси керованими, знизити ризики й зміцнити довіру пацієнтів

user icon
Андрій Котуза
заступник головного лікаря з організаційної роботи Клінічної лікарні «Феофанія» Державного управління справами, консультант з питань розвитку лікарень та запровадження системи якості та безпеки медичної діяльності, експерт міжнародних проектів USAID, Київ

Розгляньмо комісії, які поряд із якістю послуг забезпечать ефективність управління закладом. Зокрема — у сфері організаційно-методичної діяльності, ризик-менеджменту, підготовки до перевірок і розвитку персоналу.

Напрям 1. Комісії з організаційно-методичної діяльності

Організаційно-методична діяльність — напрям роботи ЗОЗ, мета якого — забезпечувати єдину методологію для медичного персоналу та ефективної роботи закладу. Вона охоплює планування розвитку й програм медичної допомоги, методичне забезпечення (маршрути пацієнтів, протоколи, навчання), управління якістю та безпекою медичних послуг. Комісії цього напряму забезпечують системний підхід до управління, упровадження інновацій і безперервне вдосконалення процесів.

Розглянемо основні комісії з організаційно-методичної діяльності.

Методична рада (комісія з науково-методичної роботи)

Методична рада (комісія з науково-методичної роботи) — колегіальний орган у ЗОЗ, що координує впровадження нових методів роботи, навчання персоналу й використання наукових розробок і в такий спосіб підвищує якість навчального процесу.

Основні функції:

  • розробляє та оцінює стандарти й протоколи медичної допомоги в межах закладу;
  • узагальнює передовий досвід у галузі охорони здоров’я, оцінює та впроваджує нові діагностичні й лікувальні методики;
  • планує та організовує навчальні заходи для медичного персоналу — семінари, тренінги, конференції.

Сфера відповідальності: систематичне формування, узгодження та впровадження методичних матеріалів, проведення навчально-методичної роботи, забезпечення якості та сучасності медичної практики в закладі.

Комісія з експертизи медичної документації

Комісія з експертизи медичної документації — колегіальний орган ЗОЗ, що відповідає за правильність ведення, зберігання та використання медичних записів.

Основні функції:

  • контролює відповідність медичної документації вимогам і стандартам;
  • здійснює комплексний аналіз медичної документації, зокрема медичних карт, щоб визначити ступінь втрати працездатності, підтвердити діагноз, обґрунтувати потребу в медичному чи соціальному забезпеченні та ухвалити рішення щодо соціальних чи страхових виплат;
  • розробляє рекомендації щодо удосконалення форм медичних документів і процесів їх ведення.

Сфера відповідальності:

  • перевіряє правильність і достовірність медичної документації, відповідає за узгодженість записів з фактичними діями пацієнта, оцінює обґрунтованість діагнозів, призначень та їх відповідність стандартам;
  • контролює дотримання законодавства щодо охорони здоров’я, конфіденційності та захисту даних пацієнтів;
  • готує експертні висновки та рекомендації для закладів, страхових / соціальних органів чи судових органів;
  • виявляє порушення, пропонує запобіжні й коригувальні заходи, а також заходи із підвищення якості документування;
  • забезпечує архівування, зберігання й облік документації згідно з термінами та політиками конфіденційності.

Комісія з управління якістю

Комісія з управління якістю — колегіальний орган ЗОЗ, що впроваджує стандарти якості (ISO чи внутрішні) та контролює їх дотримання, щоб забезпечити високу якість медичних послуг, відповідність їх стандартам й очікуванням пацієнтів та підвищити конкурентоспроможність закладу.

Основні функції:

  • розробляє та підтримує політику, процедури й інструкції з якості, контролює ведення відповідної документації;
  • установлює цілі якості, ключові показники ефективності (KPI), збирає та обробляє зворотний зв’язок пацієнтів, аналізує інциденти;
  • розробляє, упроваджує плани поліпшення та відстежує їх виконання;
  • управляє ризиками й безпекою пацієнтів — запобігає ризикам та мінімізує їх;
  • проводить внутрішні аудити, управляє неузгодженостями й коригувальними / запобіжними діями (CAPA);
  • організовує тренінги й навчальні заходи для підвищення рівня компетентності працівників у сфері управління якістю;
  • взаємодіє з постачальниками щодо питань якості під час закупівель;
  • забезпечує відповідність роботи ЗОЗ законодавству, регуляторним вимогам і зовнішнім аудитам.

Сфера відповідальності:

  • розробка та впровадження політик і стандартів якості, визначення критеріїв та процедур, що забезпечують високий рівень якості медичних послуг;
  • моніторинг та аналіз показників якості, проведення внутрішніх аудитів — регулярна перевірка відповідності процесів і систем вимогам стандартів та політик;
  • розробка та впровадження заходів щодо покращення якості;
  • організація навчання й підвищення компетентності персоналу щодо стандартів якості;
  • інформування керівництва й зацікавлених сторін про стан якості, результати перевірок і заходи з удосконалення.

Комісія з контролю якості медичної допомоги

Комісія з контролю якості медичної допомоги — колегіальний орган ЗОЗ, що оцінює клінічні аспекти лікування й виявляє системні проблеми в наданні послуг на основі аналітичних даних і в такий спосіб забезпечує високі стандарти медичної допомоги.

Основні функції:

  • здійснює аудит документації — аналізує медичні карти й іншу документацію, щоб оцінити відповідність стандартам і протоколам;
  • виявляє проблеми — ідентифікує слабкі місця в процесах лікування й діагностики на основі статистичних даних;
  • розробляє рекомендації щодо покращення якості медичної допомоги на основі аналітичних висновків.

Сфера відповідальності:

  • оцінювання якості медичної допомоги — відповідність стандартам, протоколам і безпеці пацієнтів;
  • розслідування інцидентів — розгляд клінічних помилок, звернень пацієнтів та причин неякісної допомоги;
  • виявлення ризиків і заходи запобігання — аналіз процесів, упровадження та контроль запобіжних дій;
  • розробка й контроль стандартів якості — методики, індикатори, внутрішні аудити;
  • моніторинг результатів — збирання та аналіз показників якості, підготовка звітів керівництву;
  • навчання персоналу та поліпшення процесів — рекомендації щодо кваліфікації персоналу, обладнання та організації надання допомоги.

Комісія з питань внутрішнього аудиту

Комісія з питань внутрішнього аудиту — колегіальний орган, який ЗОЗ створює для перевірки фінансової звітності та внутрішніх процесів, щоб забезпечити надійність, прозорість та ефективність роботи закладу через систематичний внутрішній аудит.

...