Розгляньмо комісії, які поряд із якістю послуг забезпечать ефективність управління закладом. Зокрема — у сфері організаційно-методичної діяльності, ризик-менеджменту, підготовки до перевірок і розвитку персоналу.
Напрям 1. Комісії з організаційно-методичної діяльності
Організаційно-методична діяльність — напрям роботи ЗОЗ, мета якого — забезпечувати єдину методологію для медичного персоналу та ефективної роботи закладу. Вона охоплює планування розвитку й програм медичної допомоги, методичне забезпечення (маршрути пацієнтів, протоколи, навчання), управління якістю та безпекою медичних послуг. Комісії цього напряму забезпечують системний підхід до управління, упровадження інновацій і безперервне вдосконалення процесів.
Розглянемо основні комісії з організаційно-методичної діяльності.
Методична рада (комісія з науково-методичної роботи)
Методична рада (комісія з науково-методичної роботи) — колегіальний орган у ЗОЗ, що координує впровадження нових методів роботи, навчання персоналу й використання наукових розробок і в такий спосіб підвищує якість навчального процесу.
Основні функції:
- розробляє та оцінює стандарти й протоколи медичної допомоги в межах закладу;
- узагальнює передовий досвід у галузі охорони здоров’я, оцінює та впроваджує нові діагностичні й лікувальні методики;
- планує та організовує навчальні заходи для медичного персоналу — семінари, тренінги, конференції.
Сфера відповідальності: систематичне формування, узгодження та впровадження методичних матеріалів, проведення навчально-методичної роботи, забезпечення якості та сучасності медичної практики в закладі.
Комісія з експертизи медичної документації
Комісія з експертизи медичної документації — колегіальний орган ЗОЗ, що відповідає за правильність ведення, зберігання та використання медичних записів.
Основні функції:
- контролює відповідність медичної документації вимогам і стандартам;
- здійснює комплексний аналіз медичної документації, зокрема медичних карт, щоб визначити ступінь втрати працездатності, підтвердити діагноз, обґрунтувати потребу в медичному чи соціальному забезпеченні та ухвалити рішення щодо соціальних чи страхових виплат;
- розробляє рекомендації щодо удосконалення форм медичних документів і процесів їх ведення.
Сфера відповідальності:
- перевіряє правильність і достовірність медичної документації, відповідає за узгодженість записів з фактичними діями пацієнта, оцінює обґрунтованість діагнозів, призначень та їх відповідність стандартам;
- контролює дотримання законодавства щодо охорони здоров’я, конфіденційності та захисту даних пацієнтів;
- готує експертні висновки та рекомендації для закладів, страхових / соціальних органів чи судових органів;
- виявляє порушення, пропонує запобіжні й коригувальні заходи, а також заходи із підвищення якості документування;
- забезпечує архівування, зберігання й облік документації згідно з термінами та політиками конфіденційності.
Комісія з управління якістю
Комісія з управління якістю — колегіальний орган ЗОЗ, що впроваджує стандарти якості (ISO чи внутрішні) та контролює їх дотримання, щоб забезпечити високу якість медичних послуг, відповідність їх стандартам й очікуванням пацієнтів та підвищити конкурентоспроможність закладу.
Основні функції:
- розробляє та підтримує політику, процедури й інструкції з якості, контролює ведення відповідної документації;
- установлює цілі якості, ключові показники ефективності (KPI), збирає та обробляє зворотний зв’язок пацієнтів, аналізує інциденти;
- розробляє, упроваджує плани поліпшення та відстежує їх виконання;
- управляє ризиками й безпекою пацієнтів — запобігає ризикам та мінімізує їх;
- проводить внутрішні аудити, управляє неузгодженостями й коригувальними / запобіжними діями (CAPA);
- організовує тренінги й навчальні заходи для підвищення рівня компетентності працівників у сфері управління якістю;
- взаємодіє з постачальниками щодо питань якості під час закупівель;
- забезпечує відповідність роботи ЗОЗ законодавству, регуляторним вимогам і зовнішнім аудитам.
Сфера відповідальності:
- розробка та впровадження політик і стандартів якості, визначення критеріїв та процедур, що забезпечують високий рівень якості медичних послуг;
- моніторинг та аналіз показників якості, проведення внутрішніх аудитів — регулярна перевірка відповідності процесів і систем вимогам стандартів та політик;
- розробка та впровадження заходів щодо покращення якості;
- організація навчання й підвищення компетентності персоналу щодо стандартів якості;
- інформування керівництва й зацікавлених сторін про стан якості, результати перевірок і заходи з удосконалення.
Комісія з контролю якості медичної допомоги
Комісія з контролю якості медичної допомоги — колегіальний орган ЗОЗ, що оцінює клінічні аспекти лікування й виявляє системні проблеми в наданні послуг на основі аналітичних даних і в такий спосіб забезпечує високі стандарти медичної допомоги.
Основні функції:
- здійснює аудит документації — аналізує медичні карти й іншу документацію, щоб оцінити відповідність стандартам і протоколам;
- виявляє проблеми — ідентифікує слабкі місця в процесах лікування й діагностики на основі статистичних даних;
- розробляє рекомендації щодо покращення якості медичної допомоги на основі аналітичних висновків.
Сфера відповідальності:
- оцінювання якості медичної допомоги — відповідність стандартам, протоколам і безпеці пацієнтів;
- розслідування інцидентів — розгляд клінічних помилок, звернень пацієнтів та причин неякісної допомоги;
- виявлення ризиків і заходи запобігання — аналіз процесів, упровадження та контроль запобіжних дій;
- розробка й контроль стандартів якості — методики, індикатори, внутрішні аудити;
- моніторинг результатів — збирання та аналіз показників якості, підготовка звітів керівництву;
- навчання персоналу та поліпшення процесів — рекомендації щодо кваліфікації персоналу, обладнання та організації надання допомоги.
Комісія з питань внутрішнього аудиту
Комісія з питань внутрішнього аудиту — колегіальний орган, який ЗОЗ створює для перевірки фінансової звітності та внутрішніх процесів, щоб забезпечити надійність, прозорість та ефективність роботи закладу через систематичний внутрішній аудит.
...