Як організувати навчання в групах рівних

Професійний розвиток
17 червня 2025 року
|
4 хвилини Читати

Сутність інформальної освіти працівників сфери охорони здоровʼя. Положення про групи рівних. Організація навчання в групах рівних

user icon
Анжела Абанкіна
експерт з охорони здоров’я Цифрового видавництва Експертус, Київ

У межах безперервного професійного розвитку (БПР) працівники сфери охорони здоров’я мають право навчатись у групах рівних. Таке навчання з’явилося серед заходів БПР ще восени 2023 року, але Положення про групи рівних МОЗ затвердило нещодавно — наказом від 08.05.2025 № 781 (далі — Положення). Документ був зареєстрований у Мін’юсті 5 червня 2025 року і набере чинності найближчим часом. Тож пояснюємо, як організовувати і брати участь у групах рівних.

З’ясуйте сутність інформальної освіти

Інформальна освіта передбачає, що працівники самостійно здобувають професійні компетентності під час професійної, громадської або іншої діяльності.

Працівники сфери охорони здоров’я мають право виконувати вимоги до БПР через інформальну освіту у формі:

  • написання та публікації статей або оглядів у журналах з імпакт-фактором;
  • участі у групах рівних.

Заходом групи рівних називають навчання за принципом «рівний рівному», яке передбачає участь у ньому працівників сфери охорони здоров’я, що є рівними за посадою, з метою підвищення рівня професійної компетентності через обговорення питань здійснення власної професійної діяльності / досвіду та професійної діяльності / досвіду інших працівників сфери охорони здоров’я (п. 2 розд. I Положення).

Підтверджує безперервний професійний розвиток через участь у заходах груп рівних сертифікат. Його видає заклад охорони здоров’я (ЗОЗ) або фізична особа — підприємець (ФОП), яка організувала та провела такий захід. (п. 11 Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я, затвердженого постановою КМУ від 14.07.2021 № 725; далі — Положення про БПР).

Створіть групу рівних

Групу рівних створює ФОП або керівник ЗОЗ.

У наказі про створення групи рівних вкажіть:

  • дату створення групи рівних;
  •  посади/професії та спеціальності працівників, для яких створюєте групу рівних;
  • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фасилітатора;
  • приміщення, в якому відбуватимуться зустрічі;
  • інші організаційно-розпорядчі положення, необхідні для забезпечення роботи групи рівних.

МОЗ дозволяє створювати кілька груп рівних на базі одного ЗОЗ чи ФОП, зокрема для працівників сфери охорони здоров’я різних посад чи професій та спеціальностей.

Інформація про групи рівних є публічною, тому розмістіть на офіційному вебсайті відомості про:

  • посади/професії та спеціальності працівників сфери охорони здоров’я, які беруть участь у заходах групи рівних;
  • контактну інформацію суб’єкта господарювання (телефон, адреса електронної пошти);
  • іншу інформацію про можливість участі у заходах групи рівних.

Створюйте групи рівних з урахуванням рівності посад і спеціальностей (п. 1 розд. ІІІ Положення). Тобто формуйте окремі групи для лікарів, медичних сестер та інших медичних працівників, зокрема керівників ЗОЗ.

Знайдіть фасилітатора

Організовує та проводить заходи групи рівних фасилітатор. Посада / спеціальність фасилітатора має відповідати посадам / спеціальностям учасників групи (п. 1 розд. IV Положення). Фасилітатором може бути працівник ЗОЗ, де діє група рівних, або медичний працівник, якого ЗОЗ запросив на умовах договору.

Фасилітатором має право бути особа, яка:

  • ознайомлена з інтерактивними фасилітаційними техніками, які використовують під час заходів групи рівних;
  • пройшла тренінг або фахову (тематичну) школу з питань організації та проведення, структури заходів груп рівних, особливостей взаємодії між її учасниками.

Підготовку фасилітатора підтверджує сертифікат, інформація про який внесена в електронну систему забезпечення БПР відповідно до Порядку функціонування електронної системи забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 20.02.2024 № 281.

Основні завдання фасилітатора:

Визначте завдання групи рівних

Метою навчання в групах рівних може бути поліпшити клінічні, професійні, комунікаційні та лідерські компетентності працівників сфери охорони здоров’я.

Із цією метою під час зустрічей працівники можуть аналізувати прогалини у власних знаннях і навичках, визначати особисті навчальні потреби через обговорення з колегами власної професійної практики, допущених помилок і шляхів їх усунення.

Окрім того, групи рівних можуть вивчати актуальні питання надання реабілітаційної допомоги, медичної і фармацевтичної діяльності, які відповід...

add to bookmark this document
print document
download document
Open Chapter
Open All Versions
Download materials
Page search